Judgement

Innan jag påbörjar detta inlägg så vill jag börja med att förlåta att bloggen inte har blivit uppdaterad på en hel semana (vecka på utländska). Anledningen till detta har varit brist på motivation och ämnen från min sida.

Idag ska jag alltså skriva ett litet gulligt inlägg om att döma folk.
Att döma folk är nog ett av de enklaste misstagen man gör i sin vardag, fast ändå undrar jag om man ska kalla det för misstag. Visst man ska inte döma en människa man aldrig har tagit ett snack med eller något, men medge att det är förbannat kul om man gör det på rätt grunder.

Den grunden som jag tycker är skönas är uppfattningen man får av att kolla på personen ett tag "in action" så att säga.
Jag kan inte skriva om detta exempel utan att ta med mästaren själv från Fagrabäck. Simon Ochen. En brutalt soft kille som man vet är underbar bara av att kolla på honom. Han utstrålar det från 50 meters håll. Han glider runt i samma kläder varje dag, och har så gjort i 2 år, men han skiter i det och bara fortsätter att springa runt i korridorerna med sina addidasbyxor och bara är sig själv. Det är grymt med ett stort G som jag inte orkade skriva.
Jag önskar att man vore sig själv lika mycket som Ochen. Han dömer ingen.
Det var ett typexempel på folk som man dömer positivt, men folk man verkligen blir sur av att bara kolla på är riktigt arroganta satar, men vem vet, man kan ha fel, dessa människor kan vara gör go'a.

Den grunden jag verkligen inte tycker är okej är när man har hört saker utav folk om en viss person och bedömer människan därefter. Iochförsig så är det underbart när man hör fördomar om folk man känner och som man vet är helt fel. Att då dra nytta av situationen och spela med när personen uttrycker dessa är nästan i klass med att se Ochen springa runt i korridorerna. Oftast är de personerna som blir bedömda på detta sätt starka personligheter som säger vad de tycker och kan uppfattas att vara lite "cocky" för omvärlden.
Det är den gamla betryggande "jantelagen" som gör att det är så här. Ingen ska tro att den är bättre än någon annan.
Detta är skit enligt mig. Konsekvenserna av detta kan ju bli att man åker på bedömningarna tillbaks och det hela blir en ond cirkel. Då gäller det att ta det som en man och stå för det.

Iallafall. Vad har vi kommit fram till i detta inlägg mer än att man hade kunnat skriva ett helt inlägg om honom?
Att det kan vara skoj att döma folk, men att man också då får ta konsekvenserna för det.

Ochen själv på bild med den sedvanliga fleesen.  Ochen "in action" med den sedvanliga fleesetröjan.

Kommentarer
Postat av: Anonym

hahaha, jag älskar han! Emmys granne :)

2009-03-13 @ 17:26:01
URL: http://amandaochjulias.devote.se
Postat av: Fredrik

Man kan aldrig klaga på honom ;D

2009-03-13 @ 19:46:54
URL: http://baskerbo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0