Hur mår du?

Hur mår du?

Det måste vara en av de vanligaste frågorna man får i vardagen. Mår man bra så är det såklart en självklarhet att svara " joförfan, jag mår finfint, hur mår du själv?
Mår man då lite sämre någon dag så finns det två alternativ. Att tala sanning eller att ljuga.

Visst som min arma moder alltid har sagt. "Ärlighet varar längst", men är det så i alla lägen?
Jo, jag försöker att alltid vara ärlig. I det här fallet så är det enligt mig bättre att ljuga. Varför ska man tynga ner den man prata med. Inte ska dom behöva lida för ens egen skit? Tänk hypotetiskt att den du snackar med har världens "flow" och mår görfint. Sen kommer du med svaret " Nja det är massa skit med olika saker just nu." Den tilltalade måste ju då svara och prata om det, sådana saker är ju viktiga som en god medmänniska. Om jag ska ta exempel som inte är från verkliga livet så plockar jag det från filmen Hata Göteborg då Johan frågar Mitander om han vill snacka. Mitander drar bara till med svaret, " Johan, snacka är överskattat "
Klart att man kan tolka det som att Mitander bara inte vill behöva öppna sig, men jag tror att han inte vill tynga ner Johan.
Även där så måste mån som en god medmänniska försöka hålla omgivningen glad.

Svarar du istället på frågan såhär. Jo. det är superbra, så blir gensvaret och stämningen helt annorlunda.
Då du gör den andra glad så kan denna människan sprida glädje till andra. På så vis blir det enligt mig en bättre reaktion än på den förra hypotesen.

Nu gäller detta bara lite halvdana problem. Har du seriösta problem så är det ju en självklarhet att du ska berätta, men jag tycker bara att det har blivit så sjukt "nojjigt" med allt detta. Är alla egentligen intresserade av dina i-landsproblem?

Tänk på det och pussen !.

Kommentarer
Postat av: Anonym

får man ingen cred för att komma på storyn?! fyhelvede ;D

2009-01-29 @ 20:39:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0